maandag 17 januari 2011

Kolencentrale


Er hangt hier een typische lucht die ik juist met deze plek associeer, al heb ik hem ook elders geroken, in de Ardennen bijvoorbeeld. Ook een heuvelachtig landschap.
Maar de geur hoort voor mij bij Engeland, Somerset om precies te zijn.
Het is de geur van een kolencentrale die de huishoudens verwarmt en van elektriciteit voorziet.
Als ik door de straten van Yeovil loop, waar ik in mijn jeugd twee jaar heb gewoond, treft het me dat de meeste mensen blijkbaar het liefst binnen zitten. Of het nou regent of een stralende dag is, mensen spelen op zeker. Gordijnen dicht en televisie aan.
Het is het land van de kolencentrales en satelliet-TV. Sky Network domineert hier. Eindeloze reeksen met kanalen worden gepresenteerd in een overzichtelijk menu. Nieuwe uitzendingen worden zorgvuldig gedoseerd maar je wordt overstelpt met herhalingen. Herhalingen uit de jaren '50, '60, '70, '80, '90 tot nu. Sommige dingen heb ik al tientallen keren gezien.
Maar nu sta ik even aan de andere kant van de gordijnen te genieten van de heuvels met eeuwenoude heggen in de bitterzoete geur van een kolencentrale.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten